sEKADAR UNTUK RUJUKAN SEMUA . HARAP IA MEMBANTU .
KEPERLUAN PEMERKASAAN
PROGRAM KEUSAHAWANAN DALAM MELAHIRKAN USAHAWAN SISWA DI UNIVERSITI KUALA LUMPUR,MALAYSIA.
1.0 PERNYATAAN MASALAH
kesukaran melahirkan
usahawan yang berkualiti serta tahan lasak yang melanda para mahasiswa dan
alumni dewasa ini, maka penyelidik rasa
perlunya wujud keperluan pemerkasaan program keusahawanan bagi menangani masalah
kesukaran melahirkan usahawan yang berkualiti dan tahan lasak . Program
keusahawanan di Universiti Kuala Lumpur merupakan sebuah program dari peringkat
asas sehinggalah ke peringkat pengukuhan
untuk mencipta usahawan di kalangan mahasiswa .Dengan ini kajian yang akan
dilakukan oleh penyelidik akan menjawab persoalan-persoalan yang berkaitan
program keusahawanan ini. Penyelidik
akan juga berusaha meninjau sejauh manakah
program ini mampu dilaksanakan di Universiti Kuala Lumpur,Malaysia bagi
membantu mahasiswa menjadi usahawan yang berkualiti dan berjaya.
1.2
Persoalan Kajian
i. Bagaimanakah konsep
program keusahawan yang digunakan bagi mengoptimalkan impak keberkesanan Program keusahawanan?
ii. Bagaimanakah latarbelakang mahasiswa yang terlibat dalam
Program keusahawanan?
iii. Apakah faktor-faktor
penyebab kurangnya impak keberkesanan Program
keusahawanan?
v. Apakah keperluan Program keusahawanan di kalangan mahasiswa UniKL?
2.0 OBJEKTIF KAJIAN
Berdasarkan temu
bual penyelidik bersama General Manager Teknoputra Divisen Universiti Kuala
Lumpur mendapati mereka perlu diberikan pendedahan awal dan dipantau di samping
dibantu dari aspek latihan softskill dan juga pengurusan secara berkala.Namun
demikian,menurutnya lagi pendekatan ini disesuaikan dengan latar belakang mahasiswa
serta masalah yang dihadapi.Adalah didapati hampir 60% mahasiswa yang tidak
mahir dalam pengurusan perniagaan termasuk pengurusan kewangan dan strategi
pemasaran yang mengakibatkan mahasiswa tidak dapat meneruskan perniagaan dengan
lancar seterusnya meberi kesan kepada motivasi diri dan terus memberi impak
negatif untuk mahasiswa untuk meneruskan aktiviti perniagaan.
Penyelidik
merasakan Program keusahawanan di Universiti Kuala Lumpur ini adalah satu wadah baru yang unik di mana
mempunyai pathway atau laluan
keusahawan yang disusun berperingkat dalam membangunkan keusahawan di
Universiti Kuala Lumpur dan menjadikan usahawan sebagai kerjaya di kalangan
mahasiswa.
Objektif kajian ini ialah:
i. Menjelaskan
konsep pendekatan dan pemerkasaan program keusahawanan di
Universiti Kuala Lumpur , Malaysia.
ii. Mengenal pasti latar belakang mahasiswa yang minat menjadi usahawan.
iii.Menghuraikan
faktor-faktor penyebab kurangnya impak keberkesanan program
keusahawan di kalangan mahasiswa.
iv. Menganalisis tingkah
laku yang dilakukan mahasiswa yang menjadi usahawan.
v. Menganalisis keperluan penambahbaikan program keusahawan ini .
3.0
KAJIAN KESUSASTERAAN
Perkataan
usahawan mula diperkenalkan pada tahun 1970,semasa pelancaran dasar ekonomi
baru (DEB).Dasar ekonomi baru ini telahpun melakar sejarah dalam pembentukan
dasar ekonomi Malaysia. DEB menitikberatkan kepentingan untuk mencapai sasaran
sosioekonomi selari dengan pertumbuhan ekonomi sebagai satu wadah untuk
mewujudkan kesefahaman dan perpaduan di dalam negara yang terdiri daripada
pelbagai etnik dan juga agama. Tujuan
utama DEB adalah untuk mewujudkan perpaduan negara. Bagi mencapai sasaran ini,
dua strategi utama telah diwujudkan:
i. Untuk meminimakan dan akhirnya menghapuskan
kemiskinan melalui memaksimakan pendapatan dan penambahan peluang pekerjaan
untuk setiap lapisan rakyat Malaysia
ii. Untuk mengatur semula masyarakat supaya
dapat memperbetulkan ketidak seimbangan ekonomi,dengan itu ia dapat mengurangkan
dan seterusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi.
McClelland dan Atkinson (1961) menulis bahawa
usahawan sebagai berdaya inovatif dan mahu pencapaian yang tinggi (need for
high achievement). Usahawan berjaya lebih cenderung ke arah menghadapi risiko
dan mempunyai kawalan dalaman yang tinggi. Schumpeter (1934), mentakrifkan usahawan
sebagai individu yang membuat pembaharuan atau inovasi untuk kebaikan
organisasinya sendiri. Beliau menyatakan bahawa ada beberapa pembaharuan yang perlu
dilakukan oleh individu usahawan
tersebut. Carland et. al, (1984). mendefinisikan usahawan sebagai individu yang
membangunkan perniagaan dan menguruskannya untuk membuat keuntungan dan untuk
terus berkembang
Praktik Keusahawan di kalangan
mahasiswa sudah tidak asing lagi terutamanya di institusi pengajian tinggi di
Malaysia,namun pemerkasaannya masih lagi kurang dan perlu diperkasakan
lagi.Keusahawaan ini dilihat sebagai salah satu perkara penting dalam
menyumbang kepada pembangunan Negara.
Untuk melahirkan usahawan yang
cemerlang fizikal dan mental di peringkat institusi pengajian tinggi,amalan
keusahawan perlulah diamalkan dari seawal semester satu kerana pembudayaan
keusahawanan perlu diamalkan dari peringkat awal demi untuk memperkukuhkan asas
keusahawanan di dalam diri usahawan-usahawan muda ini.
Menurut Yahaya Ibrahim dan Norsiah
Ahmad (2006), di negara ini aktiviti perniagaan dan
keusahawanan di kalangan masyarakat, di kalangan orang Melayu terutamanya telah
pun lama dilaksanakan iaitu selepas Dasar Ekonomi Baru (DEB) mula diperkenalkan
supaya dapat mengimbangi kosentrasi bidang ekonomi itu kepada sesuatu bangsa
sahaja. Tetapi jika dibandingkan dengan kaum lain usaha para usahawan Melayu
yang baru dan kecil bilangannya, di dalam sesuatu bidang yang agak baru dan kurang
mereka ceburi dilihat begitu susah untuk sesuaikan diri. Keadaan ini dapat
disaksikan sebelum DEB lagi, dan ahli perniagaan Melayu kebanyakan yang
bergelar usahawan yang Berjaya sehingga ke waktu ini pun masih lagi dilihat masih
jauh untuk ditandingi jika dibanding dengan kaum bukan Melayu.
Kajian
membuktikan yang usahawan ada sifat yang 'universal' merentasi ras, budaya
mahupun batasan geografikal. Sifat-sifat yang disebutkan itu adalah seperti
kecerdasan dan kecelikan (Danco 1994), berwawasan, mempunyai pandangan jauh,
yakin diri yang kuat, kuat usaha, tidak putus asa, berdikari dan berani untuk
mencuba (Herron & Sapienza 1992; Boatler 1992), mampu berimaginasi serta
kreatif (Doescher 1992) dan banyak lagi. Mengikut Lawlis (1971) usahawan ialah
individu yang memiliki daya motivasi yang sangat tinggi, sifat-sifat berdikari,
bertanggungjawab dan sering bertindak sebagai ketua atau pemimpin. Sifat-sifat
ini menunjukkan tahap dorongan dalaman yang tinggi, yang juga disifatkan
sebagai sifat-sifat dominan bagi individu yang mempunyai daya saing yang tinggi
(Gronemann & Lear 1985). Dalam perkara yang sama, Niehouse (1986) menegaskan
bahawa kedinamikan individu dalam menguruskan sesuatu urusniaga ialah perkara
penting yang mendorong usahawan atau peniaga supaya terus berdaya saing.
Usahawan yang berdaya saing dikenalpasti memiliki tahap tanggungjawab yang amat
tinggi terhadap diri sendiri, pekerja bawahan dan yang paling utama sekali
pelanggan. Di Malaysia, ada beberapa pengkaji seperti Yep Putih (1985), Sudin
Haron (1990), Suhairni Mansor (1991), Mohd Taib & Mahmood Nazar Mohamed
(1993), Sabitha & Mahmood (1994), Mahmood Nazar Mohamed (1993), Moha Asri
Hj. Abdullah (1999) yang mana mereka juga menyatakan profil personaliti
usahawan yang sama.
Kajian-kajian
yang lepas telah mendapati graduan yang mendapat pendedahan awal keusahawanan
atau pendidikan keusahawanan semasa belajar di universiti lebih berminat dan
bersemangat untuk menerokai perniagaan (Kolvereid & Moen 1997; Charney
& Libecap 2000).Dapatan kajian Charney & Libecap (2000) ke atas ‘Berger
Entrepreneurship Program’di The University of Arizona 1985-1999 melaporkan 27.2
peratus graduan jurusan keusahawanan telah memiliki perniagaan sendiri
berbanding dengan 9 peratus sahaja graduan jurusan perniagaan lain yang
memiliki perniagaan sendiri. Dapatan kajian ini juga telah menunjukkan bahawa
keusahawanan boleh dibentuk dan dipupuk melalui pembelajaran serta
latihan-latihan keusahawanan yang didapati secara formal (Frederick et al.
2013; Lily Julienti et al. 2004). Begitu juga dengan kajian Menzies &
Paradi (2002) yang bertajuk Encouraging
technology based ventures: Entrepreneurship education and engineering graduates
telah melaporkan bahawa pengendalian pendidikan keusahawanan secara praktikal
adalah antara kemungkinan sepertiga (34.1%) daripada siswazah memulakan
perniagaan dalam tempoh dua tahun sejurus selepas menamatkan pengajian di
universiti. Kajian mereka juga menunjukkan hampir separuh daripada graduan
jurusan kejuruteraan yang mengambil kursus keusahawanan semasa pengajian ijazah
pertama ada atau pernah memiliki perniagaan selepas tamat pengajian jika
dibandingkan dengan graduan jurusan kejuruteraan yang tidak mengambil kursus
keusahawanan. Kebanyakan kajian-kajian berkenaan pendidikan keusahawanan di
Malaysia pula menunjukkan peratusan yang agak rendah dalam kalangan graduan
yang terlibat sebagai usahawan hasil daripada pendidikan keusahawanan Nor
Aishah (2013).Ini boleh dilihat di dalam kajian Habshah et al. (2012) yang mana
hanya 13.1% dari 61 orang graduan sarjana muda keusahawanan memulakan
perniagaan sendiri dalam tempoh enam bulan selepas tamat pengajian.Manakala
kajian oleh Afirudin dan Armanurah (2006) ke atas lulusan UUM yang telah
mengikuti Kursus Asas Keusahawanan Siswa (KAKS) anjuran Kementerian Pembangunan
Usahawan dan Koperasi (MeCD) secara intensif semasa pengajian di UUM pula
mendapati hanya 9.8% sahaja daripada bekas peserta kursus ini yang menubuhkan perniagaan
secara sepenuh masa walaupun mereka berpeluang untuk mendapat dana pinjaman
daripada Skim Usahawan Siswazah (SUS), MeCD. Begitu juga dengan kajian Ibrahim
Mamat et al. (2009) ke atas bekas peserta Pembangunan Usahawan Siswa (PPUS) di
IPT mendapati hanya 2.3 peratus graduan memilih kerjaya usahawan Menurut Mohd
Salleh et al. (2005) masyarakat enterprais yang mempunyai ciri-ciri
keusahawanan boleh dilahirkan melalui pendidikan tinggi jika strategi yang
bersesuaian digunakan. Pelajar universiti mempunyai potensi keusahawanan yang
baik, cuma pihak universiti sahaja perlu mengenal pasti kaedah yang menyeluruh
untuk membangunkan potensi tersebut. Justeru itu, IPT perlu memformulasikan
program-program pendidikan keusahawanan secara terancang dan mantap untuk
membangunkan kecenderungan, minat dan aspirasi kerjaya keusahawanan pelajar IPT
dan merialisasikan aspirasi kerjaya keusahawanan sebagai kerjaya pilihan mereka
Di
akhir kajian ini,UniKL akan menemui formulasi yang paling sesuai untuk
program-program keusahawan secara terancang dan terperinci untuk mencipta
usahawan yang tahan lasak melalui pembudayaan keusahawan,minat yang mendalam
serta menjadikan usahawan sebagai kerjaya pilihan mereka
4.0 TUJUAN KAJIAN
Tujuan
utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti tahap keberkesanan program
keusahawanan yang dijalankan di
Universiti Kuala Lumpur
5.0 METODOLOGI KAJIAN
5.1 Reka Bentuk Kajian
5.1 Reka Bentuk Kajian
Penyelidikan ini akan
menggunakan kaedah kajian tinjauan.
5.2 Lokasi Kajian
Lokasi penyelidikan ialah di Universiti Kuala Lumpur Canseleri,Kampung Baru,Kuala Lumpur,Malaysia.
5.3 Sampel Kajian
Sampel yang dipilih adalah berpandukan persampelan bertujuan. Ini merujuk kepada pendapat Chua Yan Piaw bahawa persampelan bertujuan (Purposive sampling) merujuk kepada prosedur persampelan di mana responden kajian adalah sekumpulan subjek yang mempunyai ciri-ciri tertentu dipilih. Oleh itu, penyelidikan ini akan menggunakan persampelan bertujuan yang mana hanya mahasiswa yang berminat untuk menjadi usahawan yang dikenal pasti melalui soal selidik akan dipilih sebagai sampel kajian.
5.2 Lokasi Kajian
Lokasi penyelidikan ialah di Universiti Kuala Lumpur Canseleri,Kampung Baru,Kuala Lumpur,Malaysia.
5.3 Sampel Kajian
Sampel yang dipilih adalah berpandukan persampelan bertujuan. Ini merujuk kepada pendapat Chua Yan Piaw bahawa persampelan bertujuan (Purposive sampling) merujuk kepada prosedur persampelan di mana responden kajian adalah sekumpulan subjek yang mempunyai ciri-ciri tertentu dipilih. Oleh itu, penyelidikan ini akan menggunakan persampelan bertujuan yang mana hanya mahasiswa yang berminat untuk menjadi usahawan yang dikenal pasti melalui soal selidik akan dipilih sebagai sampel kajian.
5.4 Pengumpulan Data
Patton (1980)
menyatakan terdapat tiga jenis temu bual iaitu temu bual yang formal, temu bual
yang tidak formal dan temu bual yang terbuka. Merriem (1998) menyatakan
pula terdapat tiga jenis temu bual iaitu temu bual yang berstruktur, temu bual yang
separa berstruktur dan temu bual yang tidak berstruktur.
Dalam penyelidikan ini , kaedah kulitatif iaitu temu bual dengan mahasiswa dan akan terlibat dengan program keusahawan yang dijalankan akan menggunakan penyelidik untuk mendapatkan data serta maklumat dengan menggunakan protokol temu bual dan temu bual secara separa berstruktur. Soalan temu bual yang dibina oleh penyelidik adalah berdasarkan persoalan kajian.
Dalam penyelidikan ini , kaedah kulitatif iaitu temu bual dengan mahasiswa dan akan terlibat dengan program keusahawan yang dijalankan akan menggunakan penyelidik untuk mendapatkan data serta maklumat dengan menggunakan protokol temu bual dan temu bual secara separa berstruktur. Soalan temu bual yang dibina oleh penyelidik adalah berdasarkan persoalan kajian.
kaedah kauntitaitf juga berbentuk
soal selidik akan digunakan bagi mengenal pasti latar belakang mahasiswa yang
menyertai program keusahawan dan menganalisis faktor-faktor penyebab menyertai
program.
6.0 LIMITASI KAJIAN
Kajian ini hanya akan melibatkan mahasiswa Universiti Kuala Lumpur yang terlibat dengan program Keusahawanan
Kajian ini hanya akan melibatkan mahasiswa Universiti Kuala Lumpur yang terlibat dengan program Keusahawanan
7.0 MILESTONE
NO
|
SEMESTER
|
PERANCANGAN
|
1
|
SEM 1
|
OGOS – NOVEMBER :
KERTAS CADANGAN PROPOSAL
DECEMBER : PEMBENTANGAN
KERTAS CADANGAN PROPOSAL
|
2
|
SEM 2
|
Januari :
Mengumpulkan dan mengolah bahan penyelidikan
Februari: Temu
bual dengan bahagian pembangunan Usahawan UniKL untuk mendapatkan maklumat
mahasiswa yang menyertai program keusahawanan.
Mac:
Membuat soal selidik
April: Mengedarkan borang soal selidik
April – Ogos : menyertai program keusahawan
bersama mahasiswa
|
3
|
SEM 3
|
september : Mendapatkan hasil maklumbalas
kajian daripada responden.
Oktober- Disember : Menganalisis dapatan
kajian.
|
4
|
SEM 4
|
Pembentangan Hasil
Kajian dan memperbaiki kajian jika perlu
|
5
|
SEM 5
|
Penyerahan tesis untuk
kegunaan VIVA
|
6
|
SEM 6
|
viva
|
8.0 JANGKAAN HASIL KAJIAN
Hasil kajian dijangkakan
akan dapat membantu pihak UniKL untuk memahami dengan lebih mendalam kesan
program keusahawan ke atas mahasiswa dan seterusnya membuat penambahbaikan
untuk mengoptimumkan lagi keberkesanan program keusahawanan ke atas mahasiswa
sekaligus melahirkan lebih ramai usahawan yang berkualiti dan tahan lasak.
Assalamualaikum..sy nazhilah, mintak izin untuk copy contoh proposal encik. trima kasih..
BalasPadamAssalamualaikum wbt, mohon izin utk copy dan buat rujukan ye.tqvm
BalasPadamAssalamualaikum wbt, mohon izin utk copy dan buat rujukan ye.tqvm
BalasPadamAs salam maaf bertanya, saya mmg plan nak sambung PHD dalam bidang marketing tetapi sebelum ini degree dan master saya dibuat dalam BI. Adakah mmg ada PHD dalam Bahasa Melayu memandangkan proposal di atas ditulis dalam Bahasa Melayu? Bahasa Melayu perlu diutamakan dan jika ada Univeristi yang membenarkan penulisan BM adalah satu pujian.
BalasPadamBanyak universities Di malaysia menggunakan bahasa melayu, spt upsi, ums, uum Dan lain, kecuali uitm, sya master and degree dalam bahasa kedua, PhD buat dalam bahasa
PadamAssalamualaikum wbt, mohon izin utk copy dan buat rujukan ye.tqvm
BalasPadamSalam... mohon keizinan untuk copy dan jadikan rujukan saya yer...
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamMohon copy untuk rujukan ye. terima kasih
BalasPadamHalo namaku KEZIA ARJUNA, tolong saya ingin kamu semua berhati-hati di internet. Saya akan menasihatkan anda supaya tidak memohon pinjaman di internet kerana tidak semuanya adalah benar, mereka adalah penipuan, mereka akan meminta anda untuk menghantar wang untuk pendaftaran, pemindahan, yuran insurans dan masih anda tidak akan mendapatkan pinjaman anda, mereka adalah semua pencuri. Saya telah menjadi mangsa dalam 3 pemberi pinjaman yang berbeza di sini dan saya menghantar sejumlah besar wang kerana saya benar-benar mahu mendapatkan pinjaman ini dan saya dipercayai sebagai kali pertama, tetapi saya tidak dapat mendapatkan pinjaman daripada mereka. mesti sangat berhati-hati supaya anda tidak akan tertipu seperti saya, jika anda benar-benar mahu memohon di internet, hanya ada satu pemberi kredit saya yang saya percaya kerana selepas saya mencuba beberapa tempat dan saya tertipu, saya begitu banyak kesakitan kerana saya mempunyai banyak hutang untuk membayar, jadi rakan saya di pejabat membantu saya mencari syarikat pinjaman yang sah dan sah dan kami menemui peminjam pinjaman baru KATHLEEN BRIAN, dan kami telah dilaksanakan di syarikat itu, jadi ada kawan yang membantu saya mengikuti semua peraturan dan peraturan dan kepada Tuhan menjadi kemuliaan saya mendapat pinjaman dari syarikat sekitar 420 juta. jadi jika anda memerlukan pinjaman, anda mesti menghubungi KATHLEEN BRIAN dan ikut peraturan dan peraturan dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada kadar faedah sebanyak 2%, anda boleh menghubunginya melalui alamat e-mel kathleenloancompany1@gmail.com. Tolong Anda masih boleh menghubungi saya di e-mel saya untuk maklumat lanjut keziaarjuna@gmail.com
BalasPadammohon copy ye
BalasPadamassalam...mohon share tq.
BalasPadamassalam...mohon share tq
BalasPadamAssalamualaikum... mohon share tq
BalasPadamSalam tuan, mohon copy untuk rujukan ya. Terima kasih.
BalasPadamassalam tuan. minta izin untuk copy layout ni ye. untuk rujukan PHD saya terima kasih banyak
BalasPadamsalam tuan mohon keizinan untuk copy untuk rujukan..
BalasPadamAssalamualaikum tuan, mohon izin untuk copy untuk rujukan. terima kasih ya
BalasPadamPERKHIDMATAN PEMBIAYAAN LE-MERIDIAN. syarikat pinjaman yang memberi saya pinjaman sebanyak 5,000,000.00 USD Apabila pelabur-pelabur lain yang lain telah mengabaikan tawaran saya tetapi Le_Meridian Funding Service memberi saya pinjaman yang memuaskan. langsung ke pembiayaan pinjaman dan projek dari segi pelaburan. mereka menyediakan penyelesaian pembiayaan kepada syarikat dan individu yang mencari akses kepada dana pasaran modal, mereka dapat membantu anda membiayai projek anda atau mengembangkan perniagaan anda. Hubungi E-mel :::: lfdsloans@lemeridianfds.com Juga lfdsloans@outlook.com atau Tulis pada Whatsapp Nombor pada 1- (989-394-3740) Berpikir Baik,
BalasPadamAssalam..mohon izin copy utk rujukan ye
BalasPadamAssalam..mohon izin copy utk rujukan ye
BalasPadamMohon copy untuk dijadikan rujukan terimakasih
BalasPadamAssalamualaikum. Mohon izin copy utk rujukan saya
BalasPadammohon copy ye tuan..tq
BalasPadamAssalaamualaikum tuan. Mohon copy utk tujuan rujukan saya ya. Tq
BalasPadamassalamualaikum..mohon ilmu disalin dan dijadikan rujukan..terima kasih..mohon halal
BalasPadamMohon tuan copy utk rujukan saya.tk
BalasPadamMohon copy Tuan
BalasPadamMohon izin share ye tuan sebagai rujukan ....terima kasih
BalasPadam